Keresztes Tamás főszerepet játszik a Katona József Színház legújabb bemutatójában. Ez önmagában is elég lenne ahhoz, hogy jó szívvel ajánljuk. De A végítélet napja nem csak miatta jól sikerült előadás.
Az egyén küzdelme a lelkiismeretével, az egyén és a közösség viszonya, az egyszerű kisember morálja – ezeket a témákat gyakran boncolgatja mostanában a Katona József Színház. Nincs ez másként a legutóbbi bemutatójuk, Ödön von Horváth A végítélet napja című tragédiájának esetében sem.
Thomas Hudetz (Keresztes Tamás), a német kisváros kötelességtudó állomásfőnöke rettenetes házasságban él feleségével (Fullajtár Andrea), így amikor a vendéglős lánya, a hentes menyasszonya, Anna (Pálmai Anna) az állomáson flörtölni kezd vele, figyelme elkalandozik, ezért szörnyű vonatszerencsétlenség okozója lesz. Míg utálatos felesége féltékenységből ellene, addig Anna bűntudatból mellette vall, így néhány hónapos vizsgálati fogságából ártatlanként és a polgárok ünneplése közepette tér haza a bűnös. A bűn azonban magában hordozza a büntetést, a megkönnyebbülés súlyos teherré, a hála félelemmé, a tisztelet megvetéssé válik hamar. Elérkezik hát a végítélet napja.
Bagossy László rendezői kezei alatt a Katona József Színház társulata hozza a szokásosan magas színvonalat. Senki sem rossz, aki kiemelkedik, az is kiváló alakítások közül teszi. Keresztes Tamás teszi. Eszköztelenül, halk szóval, finom gesztusokkal operálva építi fel a komplexusokkal küzdő, elismerésre vágyó „kötelességtudó Beamtert”, aki a katasztrófa után eleinte kibújna a felelősség alól, aztán újabb bűnt követ el, hogy bűnhődhessen. Menekül, de megmenekülni nem tud, hiszen saját lelkiismerete liheg a nyakába. Szintén remekel Hudetz sógora, Alfons szerepében Elek Ferenc. A lojalitás és a moralitás között egyensúlyozó kisember sorsát rajzolja meg, aki gyakran nem tudja, kihez legyen lojális. Alfons végül egyszerre lesz emberséges és igazságos. Ellenpontja Hudetznek, aki pozitív hősből válik a társadalom szemében aljas bűnözővé.
A tömegszerencsétlenség traumája feldolgozhatatlan Annának is. Pálmai Anna megformálásában a fiatal nő számára a végítélet voltaképpen már a baleset napján megérkezik, számára nincs jövő attól a naptól fogva. Néhány másodperc alatt változik naiv, kalandozó kislányból bukásra ítélt drámai hősnővé. Fullajtár Andrea gonosz Hudetznéja mögül a boldogtalan nő tekint ki fájdalmasan.


Egyszerű, tisztességes kispolgár a vendéglős (Ujlaki Dénes), vőjelöltje, a hentes (Ötvös András) és Leni, a pincérnő (Kiss Eszter). Ujlaki gyásza dühvel teli kín, Ötvösé bosszúszomjas veszettség. Jordán Adél, Bán János, Rajkai Zoltán, Takátsy Péter, Vajdai Vilmos, Kocsis Gergely, Tasnádi Bence kis szerepekben is kiválóak.
A kispolgári tragédia szándékoltan földhözragadt világából váltást hoz a halott masiniszták hallucinált jelenete, balladai hangulatot sugároz a meg nem mutatott gyilkosság is. Hudetz kilép a saját valóságából, sorsa a téboly, az élő halál.
Bagossy Levente sötét, nagy és nyomasztó plafondíszlete súlyként nehezedik ránk, Ignjatovic Kristina jelmezei hűen idézik meg a Hitler előtti Németországot.
A végítélet napja tartalmas színházi este, egyben jó alkalom a páratlan tehetségű Keresztes Tamás színészetének felfedezésére. Ha esetleg valaki eddig elmulasztotta volna.
2013. október 21., vanyabacsi.blog.hu

forrás